Lektion 3: Ledigare nacke

Sitt på en stol med plan sits och placera båda fötterna i golvet.
Innan du börjar… som alltid… tag en kort stund och observera hur din andning är just nu

Snabb – Långsam – Djup – Ytlig
Se åt höger.

Vad kan du se åt höger?
Kom ihåg detta
Se åt vänster.

Vad kan du se åt vänster?
Kom ihåg detta.
Hur känns dina skuldror nu?

Spända – Ömma – Behagliga
Hur lätt är det att böja ditt huvud åt sida till höger och vänster? Rör ditt högra öra i riktning mot din högra skuldra.
När du upprepar denna rörelsen flera gånger… långsamt…

Andas du när du böjer höger öra mot din högra skuldra?
Andas du in eller ut när du böjer huvudet åt sidan?
Prova båda varianterna…

Andas in när du böjer ditt huvud åt sidan.
Andas ut när du böjer huvudet åt sidan.
Vilket föredrar du att göra?

Rör du din högra skuldra också när du böjer huvudet, eller kan din skuldra vara orörlig?

Stoppa och vila

… men som alltid när du vilar: observera/scanna dig själv. Lägger du märke till någon skillnad på din högra och vänstra sida?

Placera din högra hand över toppen av ditt huvud, med fingrarna i närheten av vänster öra.

Drag nu ditt huvud mjukt nedåt… så långt som det är behagligt, låt din vänstra hand vila på vänster lår.

Andas in när du böjer dig åt sidan, och ut när du kommer tillbaka till mitteln.
Vad sker med vänster sida av bröstkorgen?
Vad sker med höger sida av bröstkorgen?
Kan du föreställa dig att du andas in i din vänstra lunghalva när du böjer dig åt sidan? Gör detta några gånger.

Din högra armbåge rör sig ner åt sidan, inte framåt.

Kan du nu tänka dig att du andas ut när du böjer dig, så att all luft lämnar din högra lunga? Gör detta många gånger. Stoppa och vila

… och känn igenom dig själv och se om du kan lägga märke till några förändringar. Denna paus mellan rörelserna då vi observerar vad som skett är lika viktig för lärandet som rörelsen själv. Själva pauserna är viktiga i alla feldenkraislektioner så hoppa inte över detta.

Se åt höger
Se åt vänster
Hur är det att se åt höger och vänster nu? Är kvalitén på rörelsen annorlunda? Kan du se mer på ena sidan?

Böj ditt huvud åt sidan ner åt höger.
Böj ditt huvud åt sidan ner åt vänster.
Är en sida lättare?
Låt din högra hand hänga ner åt sidan och placera din vänstra hand på toppen av ditt huvud.

Böj dig nu mjukt åt höger och låt din vänstra armbåge peka i riktning upp mot taket när du gör detta.

Kan du andas in i din vänstra lunghalva när du gör detta? Gör så några gånger.

Kan du nu andas ut och tänka dig att du tömmer din högra lunghalva när du böjer dig åt höger några gånger?

Hur rör sig dina ögon när du böjer dig åt sidan?

Stoppa och vila… scanna igenom dig själv igen.

· Böj ditt huvud åt höger.

· Böj ditt huvud år vänster.

Är det någon skillnad när du böjer åt höger eller vänster?

Känn igenom dig själv igen och jämför med hur du kände dig innan du gjorde dessa rörelserna.

Hur känns dina skuldror?
Hur mycket kan du se åt höger?
Hur mycket kan du se åt vänster?
Upprepa allt du gjorde på höger sida på vänster sida.

Hoppas att du haft glädje av lektionen. Du kommer att se att det kan löna sig. Sakta kommer du att upptäcka att det finns mycket att upptäcka i dessa rörelser, i alla frågorna, och i dina svar på frågorna. Rörelserna kan tyckas enkla men skenet bedrar! Lycka till!