Lektion 2: Slappna av dina axlar

Denna lektion utförs sittande på en stol. Se till att du når ner till golvet med fötterna. Det är att föredra en stol med plan sits och utan armstöd. Lycka till.

Innan du startar, ägna en minut åt att se hur du andas just nu.
· Snabbt
· Sakta
· Djupt
· Ytligt

Se åt höger
· Vad kan du se på din högra sida?
· Kom ihåg det

Se år vänster
· Vad kan du se på vänster sida
· Kom ihåg det.

· Hur känns dina axlar just nu?
· Kan du känna dina skulderblad?

Sitt i framkant av stolen.

Låt din högra arm hänga ner på sidan. Din vänstra hand kan vila på ditt vänstra lår.

Lyft nu upp din högra axel så högt du kan utan ansträngning, stretching eller smärta. Armen hänger längs sidan.

Låt nu din högra axel komma ner så långt den kan. Försök att låta den komma ner utan ryck eller stopp.

· Var denna rörelsen mjuk och väloljad?

Gör samma sak igen:

Lyft din högra axel i riktning mot ditt högra öra … så högt du kan …

Och låt axeln komma ner, låt varje gång rörelsen bli mjukare, mera väloljad och låt varje gång rörelsens kvalité bli bättre.

Andas in när du höjer axeln …
… och andas ut när du sänker axeln.

· Tittar du upp eller ner när du gör denna rörelse?

Se mot horisonten och slut sedan ögonen, lyft sedan upp axeln igen, känn om rörelsen blir annorlunda med slutna ögon? Och om du kan eliminera alla ryck och stopp?

Det viktigaste med denna lektion …

… är inte att bara göra den utan att bli medveten om vad som eventuellt förändrats sedan du gjort rörelsen. så med dina ögon slutna.

Jämför din högra axel med din vänstra.

Kan du förnimma någon skillnad mellan dem?

· är en av dem lägre
· Högre
· Större
· Mindre
· Ljusare
· Mörkare
· Klarare

Det är kanske inte så lätt för oss stressade nutidsmänniskor att ägna någon minut åt så märkliga frågor … men ge det en chans! Du kanske blir förvånad! När du sedan blir mera van vid att lyssna på din kropp … kanske du kommer att upptäcka att genom att ägna några få minuter åt att lyssna på kroppen och kanske repetera några av rörelserna i dessa lektioner. Att istället för att öka på stress och spänningar har du kanske ett redskap till hands för att eliminera eller minska båda delar! Så varför bry sig om datorn, bilen, TV … när du samtidigt negligerar det viktigaste i ditt liv: dig själv!

Se åt höger.

· Hur mycket kan du se?
· är det punkten du memorerade … eller såg du automatiskt längre åt höger?

Se åt vänster.

· Jämför: är det lättast att se åt höger eller vänster?

Upprepa vad du gjorde med höger axel med den vänstra.

Nästa lektion