Lektion 1: Ledigare nacke och ögon

Eftersom vi tillbringar mer av vår tid sittande vid en dator eller med bilkörning, blir det mer och mer vanligt att vi utvecklar nack- och ögonbesvär vilka ofta hänger samman. Här nedan följer en kort Feldenkrais Medveten genom rörelse lektion som kan hjälpa dig att slappna av i nacke och ögon.

 Utför följande steg i ordning:

1. Sitt ut på kanten av en stol med knäna över fötterna, händerna vilar på låren. Titta sakta åt höger, utan att anstränga dig. Hur långt kan du vrida utan besvär?

2. Med ögonen slutna, rör sakta endast ögonen åt höger, sedan tillbaka till centrum igen. Ditt huvud rör sig inte. Upprepa flera gånger, låt dina ögon röra sig åt höger. Slappna av i käke, nacke och bröstkorg.

3. Titta framåt och fokusera dina ögon rakt framför dig. Håll ögonen på denna punkt, vrid huvudet flera gånger åt höger så långt som det går lätt. Vila.

4. Håll ögon och huvud riktat framåt medan du vrider dina skuldror och din bröstkorg åt höger. Upprepa sakta. Vila.

5. Håll ögon och huvud riktat framåt medan du rör ditt vänstra knä lätt framåt flera gånger. Vila.

6. Vrid nu huvudet åt höger för att kontrollera hur långt du vrider lätt. Ser du längre åt höger än vad du gjorde i början? Känns dina ögon mer avslappnade?

7. Upprepa ovanstående steg åt vänster.

Nästa lektion