Vad kan jag göra för att må bättre?

Fråga

Att må bra – hur?

Att må bättre det vill vi väl alla, men? Vad kan jag göra?

Världen har förändrats mycket de senaste 100 åren, stora framsteg inom vård, teknik, matvanor, motion, arbetsmiljö och mycket annat. (Alla håller kanske inte med men även om det ibland ser illa ut så är det mesta bättre). Vi lever längre och vi är friskare.

Men mår vi så bra?

Stress

Hinner jag?

Vi stressar och jäktar för att hinna med allt, hämta barn, handla, träna, umgås och sedan ska vi dessutom jobba för vi har ju en massa lån att betala. Sedan finns det ju något som heter sociala medier.

Vi vet att det är nyttigt att träna, vi vet att vi behöver äta hälsosamt, vi vet att vi behöver slappna av. Allt detta vet vi, den stora frågan är hur och vad ska vi göra?

Man kan inte öppna en tidning utan att det finns hälsoråd om vad vi ska träna, vad vi ska äta och så vidare. Men trots detta mår vi dåligt.

Varför är det så – jo det beror i huvudsak på:

  • Okunskap
  • Nonchalans
  • Ignorans

Som barn har vi en kunskap om vad som är bra för oss, inget barn gör frivilligt något som är obehagligt eller smärtsamt – men ganska snabbt blir vi lärda motsatsen och denna kunskap riskerar att försvinna.

mörk gränd

Utan reflex är dumt!

Vi får lära oss att nonchalera smärta och obehag. Ibland nonchaleras vi när vi klagar på att något inte känns bra. (Min pappa sa ibland att ryggont är bara lathet)

Omgivningen och vi själva ignorerar vad vår kropp sänder för signaler på samma sätt som vi ibland går på en mörk gata utan reflexer. Det är inte bara dumt utan farligt!

30 års erfarenhet

Under mer än 30 år har jag som sjukgymnast och feldenkraispedagog skapat mitt levebröd genom att hjälpa människor att må bättre. Detta genom att ge dem redskap att hantera sig så optimalt som möjligt själv både kroppsligt och psykiskt. Jag kommer att dela med mig av mina erfarenheter på två föreläsningar 16 och 21 januari.

Egentligen är det inte så svårt att må bättre – det som krävs är:

  1. Uppmärksamhet

    Medvetenhet

    Uppmärksam och medveten

  2. Medvetenhet

Om du är uppmärksam på vad du gör så blir du medveten om vad som händer när du agerar och då har du chansen att förändra det du gör.

Vi är ofta så fokuserade på vad vi ska göra så vi glömmer bort att lägga märke till hur vi gör saker. Och då har vi ingen chans att förändra saker.

Vad kan jag göra för att må bättre? Ett experiment

Stanna upp i läsandet en stund och observera hur du sitter eller står? Är det bekvämt eller är det något som skulle kunna vara behagligare. Har du lika mycket belastning på båda sidor? Är båda fötter i golvet? Rikta uppmärksamheten mot andningen en kort stund och känn vad som ske i kroppen när du andas in/ut. Hur lång är ut- respektive inandningen?

Förmodligen upptäcker du att din position inte är optimal och du har kanske redan gjort vissa justeringar. Vill du göra fler rörelse experiment och lektioner klicka här.

Inre visdom

inre visdom

visdom

Vi har en inneboende klokskap som berättar för oss vad som är bra för oss och inte. Men för att kunna använda denna klokskap så måste vi vara medvetna om vad som sker. I annat fall gör vi inget åt situationen.

Efter att ha jobbat med tusentals människor med stressproblem, med kroniska smärtor etc. men även med elitidrottare har jag upptäck att det är väldigt få som utnyttjar denna inre visdom. Istället för att lita på vår inre visdom, vår medfödda förmåga att känna vad vi gör och hur vi gör det. Samt att kunna skilja på  olika sätt att agera. Så följer vi råd från olika ”experter” inom träning, rehabilitering, kost med mera. När det viktigaste vi kan göra är att släppa fram denna inre visdom, först då kan vi bli ”experter” på oss själva! Detta är det viktigaste du kan göra för att må bra och ta hand om dig själv.

Feldenkrais metoden för att må bättre

Jag hade tur att redan 1984 komma i kontakt med Feldenkrais metoden som är ett fantastiskt redskap för att lära sig att hitta denna visdom/klokskap och bli min egen ”expert”. Jag vet av erfarenhet att metoden fungerar, det går inte alltid så snabbt men det är den snabbaste metoden som finns för att hitta sig själv och må bättre.

Jag vet att alla kan lära sig att lyssna, att förändras, att må  bättre. Därför fortsätter jag att föreläsa, hålla kurser och göra online program. Du kan också lära dig att ta hand om dig själv!

Ta hand om mig själv! Med Feldenkrais.

Ta hand om mig själv!- ingen annan gör det!

Take care

Ta hand om dig själv

”Feldenkraismetoden handlar om att ta hand om sig själv på bästa möjliga sätt. Så vad innebär det att ta hand sig själv?
Allt vi gör under en feldenkraislektion, är till för att vi i livet ska kunna göra saker kraftfullt och så snabbt som vem som helst kan drömma om.
Men för att lära sig att göra detta, så måste inlärningsprocessen vara ful, långsam, långsam, och trivial, du måste lära dig processen för hur man organiserar sig, så att du kan göra saker bekvämt, elegant och estetiskt tillfredsställande, och då kan du göra det så snabbt, som du någonsin drömt vara möjligt. Men med en dålig rygg eller ett dåligt knä kan du inte få till det på en gång. Därför börjar vi långsamt för att kunna lära oss att göra det så fort som möjligt.”

Med dessa ord startade Moshe Feldenkrais en av sina sista workshops år 1980. Han hade då ägnat mer än 40 år av sitt liv åt att utveckla sin metod. Läs mer

WHAT IS FELDENKRAIS FOR ME?

Göran Mörkeberg

It is a difficult question – What is feldernkrais? (This is my first blog post in English. In the end you will find a audio recording of a Feldenkrais lesson I taught at a workshop in Poland some years ago. Hope you like it.)

Many years ago I heard Mark Reese say that to explain the Feldenkrais Method is as difficult as to explain life itself and after spending the last 35 years of my life trying to understand it I can only agree.

My first contact

When I fists came in contact with the FM in 1984, I had been a physical therapist for two years and in my spare time I was a track and field coach. I thought that I knew a lot about movement and how my body worked. But already after the first ATM – lesson (Awareness through movement) I realized that my knowledge of how I moved and what happened in my body when I moved was very limited. Many years has passed since then and after working with thousands of people I still have a lot to learn. Läs mer

Vem har glädje av feldenkrais metoden?

Fråga

Feldenkrais för vem?

Det korta svaret på frågan är alla.

Men det blir för enkelt, här kommer ett lite längre svar.

Vänster armbåge mot hö knä

Feldenkrais för alla

Feldenkrais metoden handlar ju väldigt mycket om att öka medvetenheten om hur jag använder min kropp och optimera detta. Vi vet ju alla att hur jag rör mig påverkar alla andra aspekter i livet – om rörelser blir lättare, behagligare, mjukare så blir jag gladare, mitt självförtroende ökar och så vidare. Därför är feldenkrais metoden till glädje för: Läs mer

Att lära för livet!

Moshe Feldenkrais om att lära för livet

Moshe Feldenkrais

Att lära för livet!
Moshe Feldenkrais sa en gång till sina elever att jag kommer att bli er sista lärare, inte för att jag är bättre än andra utan för att jag ska lära er hur ni lär er saker.

Att lära sig att lära är det stora med Feldenkrais och så här säger en av Moshes efterföljare Ruthy Alon om vinsten med Feldenkrais metoden. Läs mer

Göra rätt?

Göra rätt 1

Rulla från sida till sida

Hur vet jag om jag gör rätt? Jag erbjuder på hemsidan en del inspelade MGR-lektioner (Medvetenhet genom rörelse) för dig som inte har möjlighet att komma på mina kurser eller vill göra övningar hemma. En uppskattad sak och fler och fler utnyttjad detta.

För en tid sedan så var det en av mina kunder som uttryckte önskemål om att kunna se bilder eller kanske ännu hellre ha lektionerna som video. Jag svarade så här: Läs mer

Intelligenta rörelser, eller hur kunde det bli så fel?

Intelligenta rörelser

Varför blev det fel?

Att röra sig intelligent! Intelligenta rörelser

Vad betyder ovanstående? Under de senaste 35 åren har jag dagligen levt med Feldenkraismetoden, dess principer och metodens upptäckare/grundare Moshe Feldenkrais tankar och ord har varit med mig på olika sätt. För en tid hittade jag följande ord från honom: Läs mer

Lära nytt – träna intelligent!

röra sig intelligent

Släggkastning

Jag har sedan länge varit intresserad av hur fysiska aktiviteter påverkar hjärnan. Hur kan man röra sig intelligent? Under alla de år jag sysslat med feldenkrais har jag blivit mer och mer övertygad om att de flesta människor tar i alldeles för mycket när de ska lära sig nya saker och nya rörelser.

Detta blir speciellt tydligt när det handlar om något som är nytt och eftersom det är väldigt nyttigt för hjärnan att göra nya saker så utmanar jag mig själv med det. Läs mer

Vad är en intelligent rörelse?

Intelligent rörelse träning

En intelligent rörelse?

Vad vi menar vi med intelligent när det gäller att röra sig. Vad betyder det att röra sig intelligent?

Tillsammans med min gode vän och kollega John Tarr har jag ett program med titeln IRT= Intelligent rörelse träning och nästa kurstillfälle är i september på Hillesgården i nordvästra Skåne.

Det betyder att röra sig på ett sätt som leder till en ökad hälsa och välbefinnande. Läs vidare så får du veta mer! Läs mer

Vad är en bra rörelse?

Hur ska jag röra mig? (Vad är en bra rörelse?)

Vad är en bra rörelse

Hur?

Vi får ofta olika råd om vad vi ska göra och hur vi ska göra.
Det gäller i alla sammanhang och även hur vi rör oss, vad och hur vi ska träna. Eftersom rörelse är den huvudsakliga orsaken till att vi har en hjärna så håller vi oss till rörelse idag.

Vi får råd av experter inom olika områden. Råden är i regel välmenande och bygger för det mesta på fysiologiska och biomekaniska principer (regler). Läs mer

Att sätta svenskt rekord eller bli frisk/inte så olika

Bli frisk - sätta rekord 1

Medvetenhet genom rörelse lektion

Bli frisk – sätta rekord. Båda sakerna kräver en stor portion tålamod, envishet och uppmärksamhet.
Efter en av höstens sista  MGR (medvetenhet genom rörelse) lektioner berättar en av deltagarna hur mycket bättre hon kände sig jämfört med en timme tidigare när lektionen startade. Huvudvärken var borta, axlarna kändes lediga. Hon berättade också hur hon med hjälp av Feldenkrais gjort stora framsteg de senaste åren. Läs mer

Vad är en bra hållning? Del 4.

Vad är en bra hållning? Är det så viktigt?

Full balans

Jag vill definiera en bra hållning som en position från vilken jag kan (utan några större förberedelser) röra mig i vilken riktning som helst. Om jag står eller sitter balanserat så kan jag röra mig åt höger/vänster, nedåt/uppåt, bakåt/framåt då har jag en hållning som fungerar alltid. Då kan jag göra vad jag vill.

Jag kan nå dit genom att: Läs mer

Hållning del 3

En bra hållning är en biologisk nödvändighet!

Moshe Feldenkrais talar i videon nedan om – Vad är en bra hållning?

Biologisk nödvändighet. Vilket innebär. Läs mer

Hållning del 2

Vad är kroppshållning?

Vad ska du med hållning till undrar Moshe Feldenkrais i denna korta video.  Vad är hållning? Vad talar vi om? Är min hållning bra eller dålig?

Kanske hållning är ett tokigt ord. På engelska heter det posture – och kommer från ordet post vilket betyder, stolpe eller pelare.

Och om vi står eller sitter som en stolpe eller pelare så klarar vi oss förmodligen inte så bra i livet. Läs mer

Vad är en bra hållning?

Sträck på dig! Är förmodligen en uppmaning som de flesta av oss har fått höra upprepade gånger. Hur känner du dig när någon uppmanar dig att sträcka på dig? Du blir förmodligen inte glad,  det är antagligen  helt andra känslor det framkallar. Läs mer

Var tog tennisarmbågen vägen?

Tennisarmbåge?

– Jag har ont i höger armbåge; säger Lisa som hade bokat in en individuell feldenkraislektion hos mig.
– Hur länge har du haft det? Frågar jag.
– Några veckor.
– Har du gjort något speciellt som kan ha orsakat besvären?
– Nej inte vad jag vet, det gör väldigt ont när jag stödjer mig på armbågen eller rör vid den och den känns varm. En terapeut sa att det var tennisarmbåge Läs mer

Lagom – inte för mycket och inte för lite!

Lagom (inte för mycket och inte för lite) är ett ord som endast lär finnas i det svenska språket, ett väldigt bra uttryck tycker jag.

För en tid sedan fick jag ett mail från en av mina klienter som sedan en tid tillbaka haft problem med ett knä som smärtar. Jag har tidigare berättat om henne här.
Några dagar tidigare hade vi haft ett telefonsamtal om vikten att lyssna på kroppen och att göra lagom mycket, och detta är vad hon skriver. Läs mer

Nu känner jag mig som en ny människa

Jag ligger på golvet och lyssnar på en feldenkraislektion, ( längst ner på sidan finns en lektion du kan prova själv) något jag gjort regelbundet de senaste 30 åren. I

Stå upp och känn efter

slutet av lektionen så säger läraren: – Rulla försiktigt över på sidan och kom upp till stående. När du står upp lägg märke till hur det känns

Timmarna innan hade jag suttit lite för länge vid datorn och min rygg och mina axlar kändes stela och jag kände mig hopsjunken. När jag nu kommer upp och stå märker jag att jag nu har blicken mot horisonten och inte ner i golvet. Läs mer

Hur andas jag?

Kanske en märklig fråga, men i måndags höll jag en feldenkrais lektion här i Malmö där vi experimenterade med andningen. Du kan lyssna på lektionen här.
Efter lektionen berättade en av deltagarna att hon upptäckt att hon oftast andades endast genom ena näsborren. Hon hade också upptäckt under lektionen att hon faktiskt kunde välja om hon ville andas på  vänster eller höger sida. Man kan ju fundera på vad som sker om jag alltid andas på samma sätt oberoende av vad som händer.

Hur andas jag rätt?
När det gäller andningen så är detta något som normalt sköter sig själv och vi behöver inte tänka på hur vi gör. Om andningen fungerar som den ska så anpassar den sig automatiskt till olika situationer. Vi andas till exempel olika om vi springer eller ligger still. Står på våra fötter eller på huvudet. Och det är så det ska vara.
Läs mer