Faran med principer

Hur ska jag röra mig? (Vad är en bra rörelse?)

Vi får ofta olika råd om vad vi ska göra och hur vi ska göra.
Det gäller i alla sammanhang och även hur vi rör oss, vad och hur vi ska träna. Eftersom rörelse är den huvudsakliga orsaken till att vi har en hjärna så håller vi oss till rörelse idag.

Vi får råd av experter inom olika områden. Råden är i regel välmenande och bygger för det mesta på fysiologiska och biomekaniska principer (regler). Läs mer

Att sätta svenskt rekord eller bli frisk/inte så olika

Medvetenhet genom rörelse lektion

Båda sakerna kräver en stor portion tålamod, envishet och uppmärksamhet.
Efter en av höstens sista  MGR (medvetenhet genom rörelse) lektioner berättar en av deltagarna hur mycket bättre hon kände sig jämfört med en timme tidigare när lektionen startade. Huvudvärken var borta, axlarna kändes lediga. Hon berättade också hur hon med hjälp av Feldenkrais gjort stora framsteg de senaste åren. Läs mer

Vad är en bra hållning? Del 4.

Vad är en bra hållning? Är det så viktigt?

Full balans

Jag vill definiera en bra hållning som en position från vilken jag kan (utan några större förberedelser) röra mig i vilken riktning som helst. Om jag står eller sitter balanserat så kan jag röra mig åt höger/vänster, nedåt/uppåt, bakåt/framåt då har jag en hållning som fungerar alltid. Då kan jag göra vad jag vill.

Jag kan nå dit genom att: Läs mer

Hållning del 3

En bra hållning är en biologisk nödvändighet!

Moshe Feldenkrais talar i videon nedan om – Vad är en bra hållning?

Biologisk nödvändighet. Vilket innebär. Läs mer

Hållning del 2

Vad är kroppshållning?

Vad ska du med hållning till undrar Moshe Feldenkrais i denna korta video.  Vad är hållning? Vad talar vi om? Är min hållning bra eller dålig?

Kanske hållning är ett tokigt ord. På engelska heter det posture – och kommer från ordet post vilket betyder, stolpe eller pelare.

Och om vi står eller sitter som en stolpe eller pelare så klarar vi oss förmodligen inte så bra i livet. Läs mer

Vad är en bra hållning?

Sträck på dig! Är förmodligen en uppmaning som de flesta av oss har fått höra upprepade gånger. Hur känner du dig när någon uppmanar dig att sträcka på dig? Du blir förmodligen inte glad,  det är antagligen  helt andra känslor det framkallar. Läs mer

Var tog tennisarmbågen vägen?

– Jag har ont i höger armbåge; säger Lisa som hade bokat in en individuell feldenkraislektion hos mig.
– Hur länge har du haft det? Frågar jag.
– Några veckor.
– Har du gjort något speciellt som kan ha orsakat besvären?
– Nej inte vad jag vet, det gör väldigt ont när jag stödjer mig på armbågen eller rör vid den och den känns varm. En terapeut sa att det var tennisarmbåge Läs mer

Lagom – balans

Lagom (inte för mycket och inte för lite) är ett ord som endast lär finnas i det svenska språket, ett väldigt bra uttryck tycker jag.

För en tid sedan fick jag ett mail från en av mina klienter som sedan en tid tillbaka haft problem med ett knä som smärtar. Jag har tidigare berättat om henne här.
Några dagar tidigare hade vi haft ett telefonsamtal om vikten att lyssna på kroppen och att göra lagom mycket, och detta är vad hon skriver. Läs mer

Nu känner jag mig som en ny människa

Jag ligger på golvet och lyssnar på en feldenkraislektion, ( längst ner på sidan finns en lektion du kan prova själv) något jag gjort regelbundet de senaste 30 åren. I

Stå upp och känn efter

slutet av lektionen så säger läraren: – Rulla försiktigt över på sidan och kom upp till stående. När du står upp lägg märke till hur det känns

Timmarna innan hade jag suttit lite för länge vid datorn och min rygg och mina axlar kändes stela och jag kände mig hopsjunken. När jag nu kommer upp och stå märker jag att jag nu har blicken mot horisonten och inte ner i golvet. Läs mer

Hur andas jag?

Kanske en märklig fråga, men i måndags höll jag en feldenkrais lektion här i Malmö där vi experimenterade med andningen. Du kan lyssna på lektionen här.
Efter lektionen berättade en av deltagarna att hon upptäckt att hon oftast andades endast genom ena näsborren. Hon hade också upptäckt under lektionen att hon faktiskt kunde välja om hon ville andas på  vänster eller höger sida. Man kan ju fundera på vad som sker om jag alltid andas på samma sätt oberoende av vad som händer.

Hur andas jag rätt?
När det gäller andningen så är detta något som normalt sköter sig själv och vi behöver inte tänka på hur vi gör. Om andningen fungerar som den ska så anpassar den sig automatiskt till olika situationer. Vi andas till exempel olika om vi springer eller ligger still. Står på våra fötter eller på huvudet. Och det är så det ska vara.
Läs mer

Feldenkrais för ögonen

Se bättre

Min första kontakt med Feldenkraismetoden ligger mer än 30 år tillbaka i tiden men jag minns det fortfarande. Jag deltog i en 5 dagars kurs och det var en omvälvande upplevelse som verkligen förändrade mitt sätt att se på saker och ting.

Det var mycket som kändes nytt och ovant för mig men den största förändringen skedde med mina ögon. Läs mer

Allt hänger samman – Gå i trappor

I förra vecka träffade jag en trevlig kvinna i 70 årsåldern.  (Låt oss kalla henne Sara) Hon är väldigt aktiv, gillar att resa med mera. I samband med en resa för någon månad sedan fick Sara  svårt att gå. Varit hos sjukgymnast, artrosskola, tränat med mera. Men inget hade hjälpt. Framförallt var det jobbigt att gå i trappor. Därför kom hon till mig då hon hade tidigare erfarenhet av att feldenkraislektioner har hjälpt henne. Läs mer

Lära att gå på nytt! Del 1

På promenad

Tyvärr är det många av oss som inte njuter av att promenera, men genom att ”återlära” hur vi går kan vi förbättras fysiskt och psykiskt.

Människan är det enda djur som går upprätt på två ben. Fördelarna med detta är stora, det ger oss förmågan att ha uppsikt över omgivningen, våra händer är fria för att bära och utföra olika typer av aktiviteter m.m. Läs mer

Backarna har planat ut

Snabbare med mindre ansträngning!

Barfota

För någon vecka sedan fick jag ett mail från Tomek, en polsk triallöpare som jag hade förmånen att ge en individuell feldenkraislektion till drygt en vecka tidigare. Tomek håller på att utbilda sig till feldenkraispedagog och jag träffade honom när jag undervisade under 7 dagar på hans utbildning i Barcelona.

Han tackar för lektionen och berättar att han gjort fantastiska framsteg i sin löpning efter veckan i Barcelona. Läs mer

Hur blir jag bättre på saker?

Vi vill väl alla bli bättre på saker och ting. Men hur?

Lyssna på detta TED talk med Eduardo Briceño så får du massor av tips.

Han pratar om hur vi kan utvecklas och lära. Det hjälper inte att bara arbeta hårdare. Det handlar om att lära och om att göra misstag. Att hela tiden prestera gör att vi slutar att utvecklas.


Hela detta tal skulle kunna vara en reklamfilm för feldenkraismetoden för allt han talar om är kännetecknande för feldenkrais.

Fötter, fråga doktorn

I morse (2017-01-12) så såg jag att nästa program av fråga doktorn skulle handla om fötter. Intressant, vad kan de tänkas säg? Ska jag vänta tills efter programmet eller är det bättre att berätta för dem vad jag tycker före? Jag bestämde mig för att skriva till dem redan nu, då jag befarar att de kanske inte har samma åsikter om skor som jag.
Här nedan kan du se vad jag skrev.  Fråga doktorn programmet om fötter sänds 16/1 2017. Läs mer

Respekt; Allt hänger samman

Brist på respekt
Det talas mycket om respekt och kanske framförallt brist på respekt. Vi ser dagligen exempel på detta inte minst i sociala medier. Vi kallar folk olika saker, vi blir kallade olika saker.

Har det alltid varit så eller har det blivit mera av detta? Jag är inte så säker men från min horisont tycks det vara mer, men det är ju så att jag har kommit upp i en sådan ålder att jag faktiskt glömt hur det var när jag var ung. I en del sammanhang är jag säker på att det var sämre, respekten för barn och ungdomar tror jag var sämre för. (men det kan ju kanske bero på att det var jag som var ungdom för)

Kan vi göra något åt det?
Eftersom jag är optimist så svarar jag; visst kan man göra något åt det. Men vad ska man göra? Var ska man börja? Läs mer