Att lära för livet!

Moshe Feldenkrais om att lära för livet

Moshe Feldenkrais

Att lära för livet!
Moshe Feldenkrais sa en gång till sina elever att jag kommer att bli er sista lärare, inte för att jag är bättre än andra utan för att jag ska lära er hur ni lär er saker.

Att lära sig att lära är det stora med Feldenkrais och så här säger en av Moshes efterföljare Ruthy Alon om vinsten med Feldenkrais metoden.

”Förbättring av specifika rörelser i inlärningsprocessen blir bara en bonus, den verkliga vinsten är att ditt liv tar en ny, positiv riktning. Det betyder att du med varje dag och varje år kan utföra varje handling på ett allt bättre sätt – mer effektivt, klokare, mer exakt och ekonomiskt – förutsatt att du inte har avstått från ditt beslut att söka dessa egenskaper. ”

Hur gör vi då för att lära oss saker? Att lära för livet!

Moshe F sammanfattar detta i en liten bok om hur man lär sig saker och här har jag sammanställt rubrikerna i boken.

  1. Gör allt mycket långsamt
  2. Sök efter en behaglig känsla
  3. Försök inte göra det ”bra”
  4. Försök inte göra det ”fint”
  5. Insistera på enkla, lätta rörelser
  6. Det är lättare att lägga märke till skillnader när ansträngningen är mindre
  7. Lärande och livet är inte samma sak
  8. Varför bry sig om att vara så effektiv?
  9. Koncentrera dig inte!
  10. Vi säger inte i början vad slutskedet kommer att bli.
  11. Gör mindre än du kan

Du kan läsa den lilla boken här

Nedan en video med nämnda Ruthy Alon (född 1930) som ger ett exempel på hur man kan behålla elegans, rörlighet även upp i åren genom att använda dessa principer.

Du kan också lära dig! T.ex. genom att göra några av våra online lektioner eller vara med på en workshop.http://www.feldengood.se/kurser/

Göra rätt?

Göra rätt 1

Rulla från sida till sida

Hur vet jag om jag gör rätt? Jag erbjuder på hemsidan en del inspelade MGR-lektioner (Medvetenhet genom rörelse) för dig som inte har möjlighet att komma på mina kurser eller vill göra övningar hemma. En uppskattad sak och fler och fler utnyttjad detta.

För en tid sedan så var det en av mina kunder som uttryckte önskemål om att kunna se bilder eller kanske ännu hellre ha lektionerna som video. Jag svarade så här:

Att se hur inte alltid optimalt

Att kunna se rörelserna? Ja det är en bra fråga. Det finns ett fåtal böcker med illustrationer av vissa lektioner. Men inget på svenska. Och inget med just de övningarna som du nu får tillgång till.

Om man behöver kunna se rörelserna eller ej är en annan fråga. På denna skulle jag vilja svara att det i de flesta fall inte är någon fördel att se rörelserna. Om du är med på en feldenkraislektion live så visar man nästan aldrig hur rörelserna ska utföras.

Barns sätt att lära sig

Samma sak i det verkliga livet, ett barn som lär sig att krypa, resa sig upp har ingen instruktionsvideo att följa utan använder sig av det naturen har försett oss med. Ett fantastiskt nervsystem som kan känna av vd och hur vi gör saker. 

Göra rätt

Vänster armbåge mot hö knä

Naturligtvis kan det ibland vara en fördel att titta på någon annan för att få ideer om hur man ska göra något, men det kan också vara en nackdel. Kanske det man ser (på bild eller i verkligheten) inte fungerar för mig eller är fel. Då finns risken att jag lär mig fel, eller gör mig själv illa.  

Jag är ganska säker på att du kommer att kunna göra övningarna utan illustrationer och det kommer också att vara bättre för dig för då kommer du att lära dig på ett sätt som är optimalt för dig.

Lita på dig själv.

Lyssna på vad kroppen ger dig för signaler. Gör inga rörelser som framkallar smärta. Om något känns konstigt, obehagligt, svårt. Sakta ner, gör mindre, prova att förändra lite. Då kommer du i de flesta fall hitta ett sätt som fungerar och du kommer att ha stor nytt av övningar.

Lär dig att göra rätt genom att använda ditt nervsystem på rätt sätt. Även du kan också få tillgång till lektionerna här.

Intelligenta rörelser, eller hur kunde det bli så fel?

Intelligenta rörelser

Varför blev det fel?

Att röra sig intelligent! Intelligenta rörelser

Vad betyder ovanstående? Under de senaste 35 åren har jag dagligen levt med Feldenkraismetoden, dess principer och metodens upptäckare/grundare Moshe Feldenkrais tankar och ord har varit med mig på olika sätt. För en tid hittade jag följande ord från honom: Läs mer

Lära nytt – träna intelligent!

röra sig intelligent

Släggkastning

Jag har sedan länge varit intresserad av hur fysiska aktiviteter påverkar hjärnan. Hur kan man röra sig intelligent? Under alla de år jag sysslat med feldenkrais har jag blivit mer och mer övertygad om att de flesta människor tar i alldeles för mycket när de ska lära sig nya saker och nya rörelser.

Detta blir speciellt tydligt när det handlar om något som är nytt och eftersom det är väldigt nyttigt för hjärnan att göra nya saker så utmanar jag mig själv med det. Läs mer

Vad är en intelligent rörelse?

Intelligent rörelse träning

En intelligent rörelse?

Vad vi menar vi med intelligent när det gäller att röra sig. Vad betyder det att röra sig intelligent?

Tillsammans med min gode vän och kollega John Tarr har jag ett program med titeln IRT= Intelligent rörelse träning och nästa kurstillfälle är i september på Hillesgården i nordvästra Skåne.

Det betyder att röra sig på ett sätt som leder till en ökad hälsa och välbefinnande. Läs vidare så får du veta mer! Läs mer

Vad är en bra rörelse?

Hur ska jag röra mig? (Vad är en bra rörelse?)

Vad är en bra rörelse

Hur?

Vi får ofta olika råd om vad vi ska göra och hur vi ska göra.
Det gäller i alla sammanhang och även hur vi rör oss, vad och hur vi ska träna. Eftersom rörelse är den huvudsakliga orsaken till att vi har en hjärna så håller vi oss till rörelse idag.

Vi får råd av experter inom olika områden. Råden är i regel välmenande och bygger för det mesta på fysiologiska och biomekaniska principer (regler). Läs mer

Att sätta svenskt rekord eller bli frisk/inte så olika

Bli frisk - sätta rekord 1

Medvetenhet genom rörelse lektion

Bli frisk – sätta rekord. Båda sakerna kräver en stor portion tålamod, envishet och uppmärksamhet.
Efter en av höstens sista  MGR (medvetenhet genom rörelse) lektioner berättar en av deltagarna hur mycket bättre hon kände sig jämfört med en timme tidigare när lektionen startade. Huvudvärken var borta, axlarna kändes lediga. Hon berättade också hur hon med hjälp av Feldenkrais gjort stora framsteg de senaste åren. Läs mer

Vad är en bra hållning? Del 4.

Vad är en bra hållning? Är det så viktigt?

Full balans

Jag vill definiera en bra hållning som en position från vilken jag kan (utan några större förberedelser) röra mig i vilken riktning som helst. Om jag står eller sitter balanserat så kan jag röra mig åt höger/vänster, nedåt/uppåt, bakåt/framåt då har jag en hållning som fungerar alltid. Då kan jag göra vad jag vill.

Jag kan nå dit genom att: Läs mer

Hållning del 3

En bra hållning är en biologisk nödvändighet!

Moshe Feldenkrais talar i videon nedan om – Vad är en bra hållning?

Biologisk nödvändighet. Vilket innebär. Läs mer

Hållning del 2

Vad är kroppshållning?

Vad ska du med hållning till undrar Moshe Feldenkrais i denna korta video.  Vad är hållning? Vad talar vi om? Är min hållning bra eller dålig?

Kanske hållning är ett tokigt ord. På engelska heter det posture – och kommer från ordet post vilket betyder, stolpe eller pelare.

Och om vi står eller sitter som en stolpe eller pelare så klarar vi oss förmodligen inte så bra i livet. Läs mer

Vad är en bra hållning?

Sträck på dig! Är förmodligen en uppmaning som de flesta av oss har fått höra upprepade gånger. Hur känner du dig när någon uppmanar dig att sträcka på dig? Du blir förmodligen inte glad,  det är antagligen  helt andra känslor det framkallar. Läs mer

Var tog tennisarmbågen vägen?

Tennisarmbåge?

– Jag har ont i höger armbåge; säger Lisa som hade bokat in en individuell feldenkraislektion hos mig.
– Hur länge har du haft det? Frågar jag.
– Några veckor.
– Har du gjort något speciellt som kan ha orsakat besvären?
– Nej inte vad jag vet, det gör väldigt ont när jag stödjer mig på armbågen eller rör vid den och den känns varm. En terapeut sa att det var tennisarmbåge Läs mer

Lagom – balans

Lagom (inte för mycket och inte för lite) är ett ord som endast lär finnas i det svenska språket, ett väldigt bra uttryck tycker jag.

För en tid sedan fick jag ett mail från en av mina klienter som sedan en tid tillbaka haft problem med ett knä som smärtar. Jag har tidigare berättat om henne här.
Några dagar tidigare hade vi haft ett telefonsamtal om vikten att lyssna på kroppen och att göra lagom mycket, och detta är vad hon skriver. Läs mer

Nu känner jag mig som en ny människa

Jag ligger på golvet och lyssnar på en feldenkraislektion, ( längst ner på sidan finns en lektion du kan prova själv) något jag gjort regelbundet de senaste 30 åren. I

Stå upp och känn efter

slutet av lektionen så säger läraren: – Rulla försiktigt över på sidan och kom upp till stående. När du står upp lägg märke till hur det känns

Timmarna innan hade jag suttit lite för länge vid datorn och min rygg och mina axlar kändes stela och jag kände mig hopsjunken. När jag nu kommer upp och stå märker jag att jag nu har blicken mot horisonten och inte ner i golvet. Läs mer

Hur andas jag?

Kanske en märklig fråga, men i måndags höll jag en feldenkrais lektion här i Malmö där vi experimenterade med andningen. Du kan lyssna på lektionen här.
Efter lektionen berättade en av deltagarna att hon upptäckt att hon oftast andades endast genom ena näsborren. Hon hade också upptäckt under lektionen att hon faktiskt kunde välja om hon ville andas på  vänster eller höger sida. Man kan ju fundera på vad som sker om jag alltid andas på samma sätt oberoende av vad som händer.

Hur andas jag rätt?
När det gäller andningen så är detta något som normalt sköter sig själv och vi behöver inte tänka på hur vi gör. Om andningen fungerar som den ska så anpassar den sig automatiskt till olika situationer. Vi andas till exempel olika om vi springer eller ligger still. Står på våra fötter eller på huvudet. Och det är så det ska vara.
Läs mer

Feldenkrais för ögonen

Se bättre

Min första kontakt med Feldenkraismetoden ligger mer än 30 år tillbaka i tiden men jag minns det fortfarande. Jag deltog i en 5 dagars kurs och det var en omvälvande upplevelse som verkligen förändrade mitt sätt att se på saker och ting.

Det var mycket som kändes nytt och ovant för mig men den största förändringen skedde med mina ögon. Läs mer

Allt hänger samman – Gå i trappor

I förra vecka träffade jag en trevlig kvinna i 70 årsåldern.  (Låt oss kalla henne Sara) Hon är väldigt aktiv, gillar att resa med mera. I samband med en resa för någon månad sedan fick Sara  svårt att gå. Varit hos sjukgymnast, artrosskola, tränat med mera. Men inget hade hjälpt. Framförallt var det jobbigt att gå i trappor. Därför kom hon till mig då hon hade tidigare erfarenhet av att feldenkraislektioner har hjälpt henne. Läs mer

Lära att gå på nytt! Del 1

På promenad

Tyvärr är det många av oss som inte njuter av att promenera, men genom att ”återlära” hur vi går kan vi förbättras fysiskt och psykiskt.

Människan är det enda djur som går upprätt på två ben. Fördelarna med detta är stora, det ger oss förmågan att ha uppsikt över omgivningen, våra händer är fria för att bära och utföra olika typer av aktiviteter m.m. Läs mer

Backarna har planat ut

Snabbare med mindre ansträngning!

Barfota

För någon vecka sedan fick jag ett mail från Tomek, en polsk triallöpare som jag hade förmånen att ge en individuell feldenkraislektion till drygt en vecka tidigare. Tomek håller på att utbilda sig till feldenkraispedagog och jag träffade honom när jag undervisade under 7 dagar på hans utbildning i Barcelona.

Han tackar för lektionen och berättar att han gjort fantastiska framsteg i sin löpning efter veckan i Barcelona. Läs mer