Lära att gå på nytt! Del 1

På promenad

Tyvärr är det många av oss som inte njuter av att promenera, men genom att ”återlära” hur vi går kan vi förbättras fysiskt och psykiskt.

Människan är det enda djur som går upprätt på två ben. Fördelarna med detta är stora, det ger oss förmågan att ha uppsikt över omgivningen, våra händer är fria för att bära och utföra olika typer av aktiviteter m.m.

Vår kropp är skapt för att gå och springa: våra fötter, ryggraden, muskulaturen och även vår hjärna. Vi människor har förmågan att gå eller springa långa sträckor varje dag.

Bra för hälsan
Det är också välkänt att promenader är väldigt bra för vår hälsa; det stärker hjärta-lungor och skelett. Det är också ett fantastiskt sätt att bränna fett. Det finns till och med forskning som visar att promenader gör oss mera kreativa. Vi vet alla att det är bra för oss att gå men många av oss har problem med det. Vi haltar, släpar oss fram och får ont när vi går längre sträckor. Vi rör oss inte alltid så bra som vi kan.

Något vi lärt
Att gå och i ännu större omfattning att springa är något som vi måste lära och det tar flera år att behärska det till fullo. Sedan sker det ju saker i våra liv som påverkar gången. Olyckshändelser, skador med mera gör att vi tappar bort den lätthet som vi kanske hade som unga. Vi tror att man inte kan göra något åt detta, men faktum är att det går! Vi kan lära på nytt! Vi kan åter hitta det naturliga, lätta och njutbara sättet att gå på som våra kroppar är fysiologiskt skapta för.

Och naturligtvis påverkar vårt sätt att gå även hur vi springer.

Nedan en kort video med en kollega till mig som ger dig en liten hint om vad gång innebär.

Jag kommer att skriva mera om gången närmaste tiden så kolla bloggen då och då.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.