Nyttan med att vara barfota eller i tunna skor!

Förra veckan fick jag ett mail från en bloggare på Nya Zeeland som hittat min blogg och gillade ett inlägg jag skrivit om löpning. Den medvetna löparen.

Det är ju trevligt att det man skriver uppmärksammas på andra sidan jordklotet. Det gjorde ju att jag uppmärksammade personens bloggsida och här är en intressant artikel om hälsovinsterna med att vara barfota eller använda minimalistiska skor.

Hela 15 hälsovinster kan man uppnå enligt denna artikel:

  1. Snabbare återhämtning
  2. Förbättring av löpekonomin
  3. Syreförbrukning, eller VO2 max, höjs på grund av de specifika rörelser som barfota löpning innebär
  4. Barfota löpning eller löpning i minimalistiska skor stärker fotens muskler, senor och ligament.
  5. Utveckling av ett mera naturligt steg
  6. Förbättring av balans och proprioception
  7. Du blir stimulerad att springa utomhus vilket är hälsosammare än att springa inne på löpband
  8. Förbättrad sömn
  9. Förbättring av ditt arbetsminne
  10. Hjälper till att förebygga plantarfacit, en mycket vanlig skada bland löpare
  11. Ökad blodcirkulation
  12. Positiv effekt på det parasympatiska nervsystemet
  13. Förbättring av din allmänna hälsa
  14.  Övergång till barfota löparskor kan återföra dig till en mer naturlig tillstånd och kan öka dina chanser att överleva
  15. Att vara barfota eller använda minimalistiska skor ger dig ofta en känslan av frihet, helande och andra positiva känslor

Som du ser en väldig massa positiva saker, men som alltid med saker som skrivs så bör det tas med en nypa salt. Läs gärna artikeln själv

Sedan avslutas artikeln med en del råd för nybörjare som är bra, jag håller dock inte med om författarens tips om vilka skor som är bäst. Men det är ju en fråga om tycke och smak.

Vad tycker du om detta?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.