Hälsa är inte beroende av ålder

on one leg

Stå på ett ben

För många år sedan såg jag ett foto av en 85 årig Tai chi mästare stående på ett ben med det andra benet intill bröstkorgen och fotsulan upp mot taket.

I bildtexten sa mästaren så här: ”Detta kunde jag inte göra när jag var 80 för då hade jag inte tränat tillräckligt länge”.  (Mannen på bilden gör det inte fulländat, men han har några år kvar till 85, har tyvärr inte kunnat hitta originalbilden).

Vår förmåga och vår hälsa är inte beroende av ålder.

Tyvärr är det många som tror att vi inte kan fortsätta att lära oss eller utvecklas när vi blir äldre. Denna tro tillsammans med att vi slutar görs vissa saker som att sitta på golvet, gör att vår förmåga sakta men säkert krymper och det startar ganska tidigt.

Måste det vara så?

kullerbyta

Kullerbytta

Naturligtvis förändras vi med åren, det går inte att förneka att en åldringsprocess hela tiden pågår men jag är övertygad att vi i många fall snabbar på den istället för att bromsa upp den.

Och en faktor som har stor betydelse för detta är att vi av olika orsaker väldig tidigt slutar att utmana oss själva, vi slutar att göra nya saker men inte bara det utan vi plockar successivt bort även dagliga och enkla saker från vårt rörelse vokabulär.

Men vi kan faktiskt utvecklas och lära oss saker hela livet. Ålder är inte huvudorsaken till dålig hälsa – tvärtom – hälsa är inte beroende av ålder!

När satt du till exempel senast på golvet? När lärde du dig något nytt? När slog du en kullerbytta? Varför var det så länge sedan?

Är det så med annat också?

Bara senaste veckan har jag mött flera personer som nästan aldrig ligger på magen. När jag frågar varför så vet man oftast inte varför eller när man slutade att göra det. Om du aldrig ligger på magen så innebär att du bara utnyttjar 75 % av dina möjligheter.

Men det gör ju ont när jag ligger på magen säger du kanske, och visst kan det vara så att jag har råkat ut för någonting som gör att det är obekvämt att ligga på magen men i de flesta fall så räcker det med några feldenkraislektioner för att man ska kunna ligga på magen åtminstone korta stunder. Gör jag det sedan dagligen så kan det så småningom bli lika naturligt att ligga på magen som det var när du var liten. Men gör vägen dit behaglig och njutbar och inte till en kamp.

Glöm inte bort!

Hur många personer som är över 30 år sitter på golvet flera gånger om dagen? Om du inte har barn eller barnbarn så är det förmodligen inte ofta du sitter på golvet. Om du läste mitt tidigare blogginlägg (Upp och ner) så vet du att förmågan att ta sig ner och upp från golvet kan ha betydelse för våra liv.

squating baby

Sitta på huk

Det är tyvärr så att vi av sociala och kulturella skäl tappar bort vår kapacitet inom många områden allt för tidigt.
De flesta barn har ingen svårighet att sitta på huk men hur många västerländska 50 åringar kan det? I andra kulturer är det en ställning man kan sitta i flera timmar utan problem högt upp i åren. Det är rent av en livsnödvändighet.

squatting man 2

Även vuxna kan!

De flesta av oss sluta att göra saker inte för att vi inte kan utan för att vi inte behöver eller för att vi uppnått en ålder där det inte längre är socialt eller kulturellt acceptabelt att till exempel klättra i träd eller ännu värre, det finns inga träd att klättra i. Har vi sedan inte gjort det på väldigt länge så upptäcker vi plötsligt en dag att vi inte kan.

Glöm inte de enkla sakerna

Fitness industrin blomstrar, antalet gym och tränings centra är imponerande men mår vi bättre? Behöver vi träna så mycket eller kan vi kanske bara leva på ett annorlunda sätt för att må bättre? Naturligtvis är det inget fel i att träna (om man tycker att det är kul) men det är lika viktigt att göra så enkla saker som att sätta sig ner på golvet, sitta på huk, rulla runt, kanske klättra i träd, gå balansgång. För detta är funktioner som i det långa loppet är nödvändiga för att vi ska klara oss själva och dessutom är det roligt att slå kullerbyttor. Eller du kanske har glömt hur man gör?

Så sätt dig ner på golvet, rulla runt eller klättra över staketet istället för att öppna grinden. Sedan kan du naturligtvis också göra en Feldenkrais lektion som ger dig otaliga möjligheter att upptäcka rörelser som du kanske glömt bort att du en gång kunde. Och vet du vad, hjärnan älskar rörelser, speciellt nya eller sådana du inte gjort på länge.

Gör som bebisarna på videon, rym från dina vanor och gör något nytt. Kom ihåg – Hälsa är inte beroende på ålder!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.